تبلیغات
::: در مورد رایانه و تلفن همراه ::: - حكایت میخ آهنی و سنگ
::: در مورد رایانه و تلفن همراه :::
* درباره رایانه‏ها، گوشی‏ها و اپراتورهای تلفن همراه (همراه اول، ایرانسل، رایتل و اپراتورهای جهانی) *

بازدید : مرتبه
تاریخ : شنبه 8 مرداد 1390
ایتنا - راهكار فیلترینگ، با این ضوابط و این نگاه، مدت‌هاست شكست خورده و تنها در صورت قطع كلی اینترنت امكان مقابله با آن خواهد بود.
علی محمد زاده
ماهنامه تحلیلگران عصراطلاعات - در روزهای گذشته سیستم فیلترینگ اینترنت كشور مدتی دچار اختلال شد.
گویا مسئولان بخش پاكیزه سازی اینترنت، برای آزمایش سیستم جدیدی كه در نظر دارند راه اندازی كنند، مدت كوتاهی اجازه دادند تا كاربران، بدون فیلتر از اینترنت استفاده كنند.

نكته‌ای كه به گمانم بد نباشد علاقه‌مندان و كارشناسان این حوزه و البته در صورت تمایل مدیران و تصمیم‌گیران فیلترینگ كشور به آن توجه كنند این است كه اصلاً در طی انجام عملیات آزادسازی یك روزه اینترنت، بسیاری از كاربران متوجه این فرایند نشدند و تنها وقتی كه در سایت‌ها و شبكه‌های اجتماعی خبر آن را با شك و تردید خواندند، از فیل‌ترشكن‌های خود خارج شدند و سایت‌های فیل‌تر شده را برای فهمیدن صحت و سقم ادعا امتحان كردند.

عمده كاربران ایرانی اینترنت، دیگر بدون استفاده اولیه از فیل‌تر شكن، وارد فضای مجازی نمی‌شوند و این البته نشانه خوبی برای آنها كه به نشانه‌شناسی رفتاری جامعه علاقه‌مندند، نیست.

زمانی اگر كسی به راننده‌ای در تهران می‌گفت كمربند ایمنی‌ات را ببند، با خنده و استهزای راننده و عمده مسافران روبرو می‌شد؛ اما این روزها حتی راننده تاكسی‌های قدیمی و سن و سال‌دار تهران كه سند شش دانگ خیابان‌های این شهر بزرگ
عمده كاربران ایرانی اینترنت، دیگر بدون استفاده اولیه از فیل‌تر شكن، وارد فضای مجازی نمی‌شوند و این البته نشانه خوبی برای آنها كه به نشانه‌شناسی رفتاری جامعه علاقه‌مندند، نیست.
به نامشان زده شده نیز كمربند ایمنی می‌بندند.

سخت‌گیری پلیس راهنمایی و رانندگی برای فرهنگ سازی در این زمینه و جریمه‌های شداد و غلاظی كه راننده‌های متخلف را نقره داغ كرد، تنها دلیل این تغییر رویه و تجدید فرهنگ رانندگی نبود؛ بلكه بیش از هر چیز درستی حرف و منطق و فواید مهمی كه در پس این دستور آمرانه وجود داشت باعث شد حتی آنان كه این كارها را دور ازشان «شوفری» خود می‌دانستند تن به این تغییرات بدهند.

حالا سوال اینجاست كه چرا مخاطبان این دستور آمرانه جدید، یعنی فیلترینگ محتوایی رسانه، كه البته از نظر سواد نظری و دانشگاهی، عمدتاً از مخاطبین اولیه طرح قبلی بالاترند و متوسط سنشان هم كمتر، این گونه در برابر این طرح جبهه‌گیری می كنند و از هزار راه و با هزاران لطایف‌الحیل، مفری برای استفاده خود خواسته از رسانه پاكیزه شده توسط مدیران پیدا می‌كنند؟
خدای ناكرده كه كسی ادعا نمی‌كند كه همگی كاربران اینترنت مجرمند و بی‌فرهنگ؟
بماند كه همین چندی پیش بزرگواری از مدیران فرمودند كه هنوز فرهنگ استفاده از شبكه‌های اجتماعی مجازی در بین كاربران وجود ندارد.

نگاهی به رنكینگ صفحه «پیوندها»، شاهكار دوستان در جهت‌دهی افكار مخاطبین اینترنت بیندازید، تا ببینیم كه رتبه این صفحه در بین صفحات دیگر اینترنتی با چه سرعتی بالا می‌رود، شاید دوستان كسب این رتبه را نیز به عنوان دستاورد مدیرتی خود به مدیران بالادستی گزارش می‌دهند.

به گمانم راهكار فیلترینگ، با این ضوابط و این نگاه، مدت‌هاست شكست خورده و تنها در صورت قطع كلی اینترنت امكان مقابله با آن خواهد بود، تجربه جهان از شرق تا غرب، مدت‌هاست فراروی چشمان ماست، تنها لازم است چشم‌ها را باز كنیم و نگاه كنیم.

طبقه بندی: اخبار روز،  رایانه و فناوری اطلاعات، 
برچسب ها: علی محمد زاده، ماهنامه تحلیلگران عصر اطلاعات، فیلترینگ،
منبع: ایتنا،
ارسال توسط Dr Free
تبلیغات



لطفا جهت سفارش تبلیغات و اطلاع از تعرفه های منصفانه ما، از فرم تماس با ما استفاده نمایید

نظر سنجی
آیا از سیمكارتهای اپراتور سوم (تامین تله كام) استفاده خواهید كرد؟ 0920 یا 0921







آرشیو مطالب
صفحات جانبی
پیوند های روزانه
ابر برچسب ها