تبلیغات
::: در مورد رایانه و تلفن همراه ::: - به مناسبت ده سالگی رگولاتوری
::: در مورد رایانه و تلفن همراه :::
* درباره رایانه‏ها، گوشی‏ها و اپراتورهای تلفن همراه (همراه اول، ایرانسل، رایتل و اپراتورهای جهانی) *

بازدید : مرتبه
تاریخ : سه شنبه 24 دی 1392
حسین وفایی – سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با پیام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وارد دهمین سال آغاز به کار خود شد.

"سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با استناد به ماده 7 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات مصوب  19/9/1382 مجلس شورای اسلامی از تجمیع معاونت امور مخابراتی وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات و اداره کل ارتباطات رادیویی، به منظور ایفای وظایف و اختیارات حاکمیتی، نظارتی و اجرایی در بخش تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وابسته به وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات تاسیس شده است. این سازمان یک نهاد مستقل قانونگذار و نظارتی است که نقش آن رقابتی کردن بازار ارائه خدمات مخابراتی و بالا رفتن کیفیت خدمات آنهاست. میزان اهمیت و نقش به سزای این نهاد در رونق بخش خصوصی از وظایفی که برمبنای اساسنامه بر عهده آن گذاشته شده است مشخص است. 
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به منظور اجرای مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و تحقق اهداف و ایفای وظایف مورد نظر در بخش ارتباطات رادیویی تاسیس شده و رئیس این سازمان معاون وزیر است."
همانطور که از نقش و جایگاه سازمان تنظیم مقررات که حالا یک دهه از تاسیس آن می‌گذرد پیداست، این نهاد نقشی بسیار کلیدی در تامین حقوق ارایه کنندگان و مصرف‌کنندگان خدمات ICT در کشور دارد.
در سابقه ده ساله این نهاد صدور پروانه‌های زیادی دیده می‌شود که پروانه اپراتورهای تلفن همراه با پیچیدگی‌های خاصی که دارند از مهمترین آنها به شمار می‌رود.
در بخشی از پیام محمود واعظی وزیر ارتباطات به مناسب ده سالگی این نهاد به نکته‌ای بسیار مهم و کلیدی اشاره شده است وی در این متن گفته: " معتقدم که داشتن برخورد و رفتار مبتنی بر اصل عدم تبعیض با کلیه نقش آفرینان در بازار آزاد سازی شده مبتنی بر فراهم ساختن امکان همکاری در محیط رقابتی به منظور تضمین ایجاد حوزه فعالیت یکسان برای موسسات مختلف و غیر هم وزن، رفتار و برخورد یکسان با کلیه تولید کنندگان تجهیزات، ایجاد و بهبود رفتار یکسان با کلیه تازه واردان و سرمایه گذاران و استماع صدای کلیه مشتریان و رسیدگی و پاسخگویی به شکایات، از جمله ویژگی های یک رگولاتور موفق محسوب می شود."
اما آیا این سازمان توانسته به تمام ماموریت‌های خود در این عرصه به خوبی عمل کند؟ این روزها کم نیستند پروانه‌ها باز و بلاتکلیف روی دست این نهاد که بعضی سابقه نامعلوم چند ساله دارند. موضوعی که اتفاقاً با توجه به نحوه عملکرد رگولاتوری در دوره کوتاه دولت جدید شایبه برخورد تبغیض آمیز از سوی ایشان را ایجاد می‌کند.
به عنوان مثال عدم رسیدگی اساسی و بنیادین به حقوق کاربران اینترنت در ایران و تایید سال‌ها کم فروشی اینترنت که منجر به اندوختن ثروت از سوی برخی و خالی شدن سالها جیب مردم شده است.
یا برای مثال عدم رسیدگی به پرونده عرضه 21 درصد سهام اپراتور چند ملیتی ام.تی.ان-ایرانسل از جمله نقاط ابهام آمیز در عملکرد رگولاتوری به شمار می‌رود.
اگرچه کم نیستند مواردی که رگولاتوری کشور باید نسبت به آنها ابهام زدایی کند اما به نظر می‌رسد موارد مذکور به اندازه‌ای اهمیت دارد که این سازمان را مجاب به تحرک بیشتر و سریع‌تر در خصوص آنها کند.

طبقه بندی: اخبار روز، 
برچسب ها: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی،
ارسال توسط Dr Free
تبلیغات



لطفا جهت سفارش تبلیغات و اطلاع از تعرفه های منصفانه ما، از فرم تماس با ما استفاده نمایید

نظر سنجی
آیا از سیمكارتهای اپراتور سوم (تامین تله كام) استفاده خواهید كرد؟ 0920 یا 0921







آرشیو مطالب
صفحات جانبی
پیوند های روزانه
ابر برچسب ها